Friday, February 20, 2009

1

"Siapa saya dalam hidup awak?",Nazif meninggikan suara apabila Suraya masih diam membisu.

"Saya ni tunang awak,tak pernahkah awak rasa nak ambil tahu pasal saya?!"

Suraya masih diam.Lebih baik dia diam daripada menjawab tuduhan Nazif.Silap haribulan dia meninggikan suara dan berkasar dengan Nazif.

"Ok lah,saya banyak kerja.Assalamualaikum".

Suraya mencampakkan telefon bimbit ke tepi katil.Geram,marah,sedih menjadi satu.


Sudah hampir dua tahun Suraya dan Nazif berkawan sebelum mengikat tali pertunangan 2 bulan yang lalu.Namun,semenjak bertunang hubungan mereka semakin renggang.Suraya akui segalanya berpunca daripada dirinya sendiri.Sebelum bertunang,dia bukan main gembira apabila mendengar berita keluarga Nazif akan datang merisik.Sekarang apabila sudah menjadi tunangan Nazif,Suraya seakan menjauhkan diri daripada tunangnya.

Sebetulnya,sudah banyak kali Nazif terluka dengan perbuatan acuh tak acuh Suraya.Seperti Nazif bukan siapa siapa pada Suraya.

"Betulkah Suraya benar benar jodohku?",Nazif bermonolog.


Jam menunjukkan pukul 11.30 malam.Nazif masih bermalas malasan di atas katil.Penat bekerja seharian di pejabat masih terasa.Rasa bersalah menguasai diri apabila terkenangkan tengkingannya kepada Suraya sebentar tadi.

"Ala,takkan nak pujuk pulak.Suka hati lah".

Sebelum tidur,Nazif membersihkan diri dan menunaikan Isyak.Seperti malam malam yang lalu,Nazif tidak pernah lupa beristikharah dua rakaat.Tiada lain yang dipinta supaya hatinya tenang dan diberi petunjuk daripada Yang Maha Mengetahui untuk menempuh hari hari yang mendatang.


Beribu ribu kilometer jauh dari Miri,Suraya teresak esak memohon ketenangan dan ampunan daripada Ilahi.Waktu Dhuha sentiasa menenangkan.

bersambung..

8 comments:

muna khaider said...

wah, ape ni mar? mar menulis eh? berbakat jugak roommate ku ini.. ade kaitan dgn yg hidup atau yg mati tak kisah ni? huhuhu

About Me said...

ape ni?ni karangan la muna sygku..hehe..tak tulis..type je..heheh..xde kaitan pun antara hidup atau yang mati..kalau ade kaitan tak sengaja..hihi..

Hilmi said...

asyik citer psl bertunang ngan kawin jer..huhu

About Me said...

asyik cerita?ni first time buat cerita ni mizek..

Hilmi said...

eh,silap2..sowi2..

Hilmi said...

mane sambungan ni?

lama ku tunggu..

About Me said...

hehe..idea menulis dtg skali skale..kdg2 stahun skali..tunggu jgn x tunggu...

Hilmi said...

kalo cmni,meh sambung sendiri ar..