Sunday, May 24, 2009

va va voom

I envy them.

Takleh belajar, cell biology berbelit belit.

Saya bukan seorang yang optimis, bermaksud saya bukanlah seorang yang bercita cita tinggi dan berfikiran positif dalam memastikan impian menjadi satu realiti.Saya lebih suka membuat sesuatu tanpa mengharapkan result va va voom.Kalau ada exams, saya akan belajar dengan tenangnya (kdg2 kalut gak) tanpa meletakkan H1 sebagai target saya.Hanya satu sebab, saya tidak mahu stress.Memang begini cara saya mengatasi tekanan : taknak target tinggi2.Sebab yang kedua, apabila saya tertekan, saya tidak boleh belajar, satu apa pun tidak boleh digest.Sebab tu saya tak suka belajar last minute (stress ).Saya juga tidak suka menyenaraikan list-to-do dalam diari..hari ini wajib habiskan berapa bab, esok wajib siapkan itu dan lusa kena prepare itu dan ini.

Pendekkan cerita:

Setiap mukmin semestinya mempunyai kemahuan yang kuat dan bercita cita tinggi.Setiap yang beriman mengimpikan syurga yang paling tinggi, bukan level syurga bawah2 tapi nak yang tertinggi.Lagi best, dapat bersama sama dengan Rasulullah dan para sahabat.Dan ultimate nya, apabila dapat melihat Pencipta yang Maha Agung, Allah swt.

Dulu dulu, apa yang saya fikir hanya satu: taknak masuk neraka, takut!Kecik kecik dulu selalu saya fikir : semua orang islam end up masuk syurga kan, ok kot...last2 masuk syurga gak..huhu.

Sesungguhnya, orang mukmin itu bercita cita tinggi...aim kena tinggi..nak masuk syurga..syurga banyak level..nak yang paling atas..bila syurga paling atas..nak duduk sebelah Rasulullah, para sahabat dan syuhada'..yang paling tinggi, bila dapat melihat Allah swt..subhanallah.

pendekkan lagi cerita:
Saya kena ubah paradigma saya kepada seorang yang biasa biasa (tak bercita cita tinggi) kepada yang sepatutnya.Apabila yang paling tinggi itu ialah syurga abadi, semua impian saya dah jadi all in one.Dapat syurga yang tinggi, kita dapat semuanya.Tidak dinafikan terlalu banyak halangan dan tekanan yang akan dihadapi dalam mengejar syurga ini, tapi halangan dan tekanan itu merupakan bonus untuk lagi dekat ke sana seandainya kita berjaya mengatasinya.Ala, kalau harapan sangat tinggi, faham dan semangat berkobar kobar, kita takkan mudah mengalah.

I envy them.Mereka yang bercita cita tinggi.Yang tak teragak agak dan sangat yakin untuk syahid.

(dulu2 saya selalu pikir orang berimpian tinggi tinggi ni poyo dan tak realistik..jahilnya aku)

cemburu.

****

have lots to study, tomorrow ada test.

:) >>I am smiling to you, not just : and )

jap2!

nak share nih,sgt touching!(dapat dari anis from cardiff)

sgt suke quote ni : Cinta wanita sebelum dan selepas kahwin itu tidak sama. Sebab cinta wanita akan menjadi terlalu besar hanya selepas perkahwinan.


well said !

seriously





5 comments:

Raziana Rozi said...

love reading ur blog...
all d best in everything ..
maan najah

salam from london..
norr

najwa.abdullah said...

well said,mar!

biskut marie said...

ehe..sungguh contra dgn diriku. sy kena letak to do list dlm diari.and aim high tu mmg sejak kecik maklong dah slalu sgt sebut jdnya dah terset awal2. kalau tak aim high..and kalau tak reach aim tu..tak dpt apa2. atleast kalau aim high..tak dpt aim tu, dapat level kedua.. (camtulah lbh kurang yg maklong ckp).

so..mmg kena aim high sbb kita bersungguh2..kita nak yg teRrrrrbaek..sbb kita umat yg terrrbaek! ^^
(tp ye..terbaek dlm semua situasi termasuk hadapi kegagalan..)

About Me said...

nor: good luck !selamat pulang ke malaysia.selamat berjumpa kiki,nad n yakma.jeles sekali.T_T

wa:ade slr ke leni?heheh.beso2 gmbo dlm blog wa..:)

Maaruf Mohamad said...

Salam Kak Mar,
link nurulism.
Blog dia lawa.
tapi poster besar tu macamana nak alihkan (or memang xleh alihkan ea?)(maklum la buta IT)
Susah nak baca entry dia...huhu