Friday, October 23, 2009

they say melbourne model


Stay tune sampai akhir ayat,ini bukan post nak bangga diri :)

Teringat masa buat preparation di Intec selama setahun setengah.Dari awal sehinggalah akhir semester aku obsess dengan Melbourne uni.Memang awal2 lagi dah target nak masuk Melbourne uni dan tengok requirement untuk masuk sana.Kenapa Melbourne?sebab pada tahun tu iaitu 2005 Melbourne uni ranking no 1 di Australia dan no 19 in the world.Pendek cerita,aku pilih Melbourne uni sebab it is one prestigious uni.

Alhamdulillah,mimpi aku menjadi kenyataan.Tapi sekarang ranking dah jatuh dah,tak silap 35 ke 36 in the world.

Kalau balik Malaysia, macik2 tanya belajar kat masa ataupun budak2 sekolah tanya akak belajar kat mana,bila jawab melbourne mungkin diorang tak tau pun kat mana,maksudnya tau la luar negara,tapi taktau specifically negara mana.Tapi bila jawab akak belajar kat Australia...adik2 sekolah pun...waaa...bijok ngak (bijaknya).

Kalau kat Melbourne pulak,bila pacik2 dekat victoria market,atau driver taxi tanya awak belajar kat mana,bila jawab Melbourne uni,semua macam fuhhh..you must be a smart girl.hmm..taktau la betol ke tak tapi bagi locals ni Melbourne Uni bukan calang2 orang bleh masuk.Analoginya,macam budak spm straight A aje yang macam layak masuk ni.Kalau ada B pun,EST aje. Yang lain kena score.

eh,ni bukan post nak bangga diri,baca sampai habis.

Tapi kan seriously aku mengaku Melbourne uni ni ada aura tersendiri.Tak reti nak cakap aura amende tapi aura la.Lagi2 jalan2 tepi swaston st tu..wah..hebat bangat uni aku ni.Dan aku mengaku aje aku lebih menumpang nama kehebatan uni ni,nanti balik interview kerja mesti interviewer tak caya aku ni belajar melb uni,macam taktau pape je.Buat malu aje.

Semalam aku ada lab plant.Before mula eksperiment,lecturer pergi depan nak explain pasal size of DNA.

"so,when 1129 minus 114 kb equals to?"

senyap

"how big is that?"

senyap

"guys!!!come on! 1129 minus 114 kb.so,this is third year student?of melbourne uni?come on guys"

students: sengeh2 sesama sendiri termasuk la aku.

hebat beno student melb uni ni. :)

No comments: