Monday, June 8, 2009

ianya realiti bukan fantasi bukan juga imaginasi

insyaallah tajuk post ada kaitan dengan isi.

siang berganti malam,malam berganti siang..kadang kadang sehari rasa lama,kadang kadang 24 jam rasa sekejap..hidup memang begini..kadang kadang begitu..hidup itu perjalanan..ianya tidak selalu begitu..ada ok ada tak ok..

hidup ini realiti..semakin aku tua semakin aku rasa hidup ini real..semakin jauh perjalanan semakin aku sesak dada dengan realiti kehidupan dunia..lepas satu masalah satu masalah..masalah dengan diri sendiri satu hal..masalah dengan orang lain beribu2 hal..hidup kena makan,kena ada duit,kena kerja untuk cari duit and yadaa yadaa

asal aku cakap pasal duit ni time nak exam ni..sebab realiti manusia sekeliling memang begitu..ramai orang suka melihat yang nampak di mata..oh,anak puan z tu dah habis belajo,dah kerja,dah ada kereta..senang hati tengok..itu realiti masyarakat..manusia memang begitu,suka melihat yang nampak..aku juga manusia,sama aje..sama aje..tipu aku tak terfikir pasal membina apa2 yang nampak best di mata..

tapi satu hakikat yang selalu manusia lupa termasuk aku( aku manusia tau) ialah ada satu lagi kehidupan yang sangat real dari kehidupan sekarang.di sana hidup yang sebenar2nya hidup kerana ianya kekal abadi.ianya benar,realistik dan kekal.di sana ada 2 pengakhiran,antara syurga dan neraka.yakinlah bahawa keindahan syurga itu sangat real dan kepanasan neraka jahim juga real.perlu ke ulang banyak kali untuk yakinkan diri ini bahawa alam akhirat itu real?

realiti kehidupan kini selalu mengaburi aku tentang realiti kehidupan di sana.

No comments: