Monday, November 9, 2009

kita apa yang kita fikirkan

kenapa hidup terasa sukar?

aku menutup hari hari ini dengan cukup penat.

dan aku bangun lagi esok hari dengan cerita yang sama.

terasa hidup ini sungguh sempit dengan hal hal ini.

dan diulang lagi,ulang dan ulang.

cerita sama setiap kali dan aku juga sama seiring setiap kali.

hati dan fikiran ini hanya duniawi kan.bila lagi nak akhirat oriented ni.

sikit2 doa semoga aku lulus exam nanti,semoga lecturer murah hati,semoga aku bleh grad 17 hb ni,semoga aku dapat stadi dengan jayanya.

betul,ini juga perlu.

tapi doa orang2 mukmin bagaimana?

oh Allah,jauhkan aku dari azab neraka jahimMu,

oh Allah,tempatkan aku di syurga janji Mu bersama para syuhada

oh Allah,pilihlah aku ya Allah untuk berjumpa denganMu

oh Allah,kumpulkan ibu bapaku,adik beradikku dan keluargaku di syurga nanti

oh Allah,aku mahu meniti titian mustaqimMu dengan sebaiknya

oh Allah,mudahkanlah urusan hisabku nanti

and list goes on...

aku masih dunia-oriented.betul.

astaghfirullah..

belajar sajalah wahai diri,niatnya kerana Allah yang Esa,semoga ibadah belajar ini memberatkan amalanku tika dihitung.

semoga semuanya di sini hanya untuk di sana yang kekal abadi.

kerana kita apa yang kita fikirkan.

kita fikir dunia,kita dapat dunia dan masalahnya.

kita fikir akhirat,kita dapat akhirat dan dunia dan seisinya.

(aku ni memang manusia tak reti berayat2.direct aje ayatnya.tengok blog orang lain ayat2 fuhh sastera! oh dunia lagi.astaghfirullah)

3 comments:

khaulah mujahidah said...

salam'alaik..
marr..
xpenting pandai berayat..yg penting lahir dari hati.. insyaAllah akan terkesan pada pembaca.. Allahuyubarik fik. =)

Ashwaq said...

salaam...

tak salah pon untuk berdoa hal-hal dunia..tak bermaksud hanya ingat pada dunia saje...cuma janganlah tertinggal doa2 yang utk akhirat kite tue...

Allah itu Maha Pemurah Maha Penyayang dan Maha Berkuasa...Allah sentiasa menerima kita

anyway..good luck finals and everything in life and HEREAFTER ^_^
rabbana aatina fi ddunya hasanah
wa fil akhiratil hasanah...waqina a'zhabannar

wallahua'lam...

About Me said...

khaulah:hehe.mmg pun..sbenonye,sy lagi prefer direct drpd bersastera2.hehe

ashwaq:aah.stuju2.just that kdg2 apa yg kita doa apa yg kita target.tula,kdg2 occupied with hal2 keinginan dunia dan kadang2 terlupa doa yang sana lagi penting.tertarik sebenarnya dgn buku karangan yusuf qordhowi pasal doa org2 mukmin.doa diorg sbenarnye berbeza dgn org biase2 yang mostly targetnya duniawi.what not doa diorg amik dr quran yang nabi2 terdahulu baca.

anyway,iallah kite still xkan lupa akhirat.sebab nak exm kot,asik dok pk hal ni aje.mcm kdg2 dah larut.huhu

jazakillah khair for the doa!
:)