Monday, November 2, 2009

umar lagi :)

tengah takde mood,rasa bosan,rasa sungguh ntah pape.

nak tau satu tips kalo rasa macamni?

cari inspirasi dengan cepat.

taktau kenapa aku sangat suka dengan Umar al khattab.ulang mende sama kan aku ni.

di kalangan sahabat2 Rasulullah aku suka Umar al khattab dan Khalid al Walid.Pada aku Umar dan Khalid ada banyak persamaan.Salah satunya bab tegas dan degil tu.Degil yang bertempat maksud aku,mungkin tegas lagi sesuai perkataan yang perlu diguna.Tegas dengan setiap perkara,berani cakap apa yang hak.Mungkin kena dengan jiwa aku yang degil ni,tapi degil aku banyak yang negatif.

2 sahabat ini bukanlah dikalangan yang awal masuk islam tapi itu bukan ukuran.suka lah dengan umar dan khalid ni!big fan!! (is dreaming to have two sons with these names he he,mesti garang anak2 aku nanti he he)

sebenarnya aku sangat suka bila insan setegas,segarang dan sedegil macam umar dan khalid tapi bila disapa hidayah mereka sangat tawaduk,sangat rendah diri,sangat taat.Kagum ah dengan sifat macam ni,sekeras2 jiwa mereka tapi sangat lembut bila disapa hidayah.
Degil2 mereka tapi bila dengan agama ini,mereka taat,tunduk,tawaduk,zuhud.Takdelah nak ikut perasaan sendiri dan ikut suka hati je nak cakap pape,asal dia je yang betul.

aku sebenarnya sangat suka dengan kata kata Umar.kata kata Umar pada aku sangat smart,kena pada tempat,dan sangat direct dan sangat santai,kena dengan hari hari hidup ini.

"Siapa yang meninggalkan cakap berlebihan, dianugerahkan kepadanya kebijaksanaan
Siapa yang meninggalkan pandangan berlebihan , dianugerahkan kepadanya kekhusyukan hati
Siapa yang meninggalkan makan berlebihan, dianugerahkan kepadanya kelazatan beribadah
Siapa yang meninggalkan ketawa berlebihan, dianugerahkan kepadanya kehebatan (di dalam dirinya)
Siapa yang meninggalkan gurauan, dianugerahkan kepadanya keinsafan (budi bahasanya)
Siapa yang meniggalkan cinta kepada dunia, dianugerahkan kepadanya rasa cinta kepada akhirat
Siapa yang meninggalkan kesibukan mencari aib orang lain, dianugerahi kepadanya keselamatan memperbaiki aib dirinya sendiri
Siapa yang meninggalkan perbuatan menyelidik keadaan Allah SWT, dianugerahi kepadanya keselamatan dari iktikad orang munafik."
— Saidina Umar Al-Khattab



stay tune, more to come with umar's saying. :)


No comments: